среда, 4. фебруар 2015.

ШКОЛСКА СЛАВА

Ученици и наставници наше школе облежили су Савиндан.

У издвојеном одељењу из Цулина уленици су извели пригодан програм у школи, док су ученици из Доње Трешњице програм извели у цркви.

У матичној школи је освештан славски колач, а програм су извели ученици из матичне школе и један беој ученика из идвојених одељења.

Следи приказ програма, а потом и фотографије са прославе.



1.      Хор – Химна Светом Сави

  1. Поздравна реч:

Ученик 1:      Историја њим нам започиње
                        Дигао је школу до светиње
                        Све нам свето њим је започело
                        Он је свети – свето му је дело. (Милован Витезовић)

Ученик 2:
Када се пише живот Светог Саве, пише се у ствари почетак   наше просвете у средњем веку. Његова личност и његов рад били су вековима извор српске културе.
Савина легенда и Савино дело остаће највеличанственије и најузвишеније што нам се рађало кроз таму векова, на горком тлу Балкана, да нас својим зрацима из прошлости увек обасјава. (Милош Црњански)

Ученик 1: Даме и господо, уважени гости,
данас смо се окупили да још једном одамо част и поштовање нашем  просветитељу који се одрекао престола да би кроз свету веру помогао свом народу.

Ученик 2: Поздрављам све присутне : госте, наставнике и ученике наше  школе.
Ученик 1: Поздравимо ученике од првог до четвртог разреда који ће извести свој програм.


3.      Програм ученика од првог до четвртог разреда 


Ученик 2: Измољен од Господа најмлађи син жупана Стефана Немање по рођењу беше чудесно дете, јер то није било само дело људске природе, него и заповест свесилнога Бога, који побеђује закон природе како xoћe.

Ученик 1: Као, како кажу средњовековни биографи, плод молитве, од Бога дан родитељима, Растко се Богу и намени.

Ученик 2: Ученици наше школе извешће пригодан комад о Светом Сави.




4.      Комад о Светом Сави (1. део)

(Двор, соба, на средини  једна већа украшена столица и две мање с леве и десне стране. На сцени Растко Немањић са оцем Немањом и мајком Аном.)

Немања: (саветујући, обраћа се Растку) Мораш гледати високо и мислити као владар, што и јеси. Буди правдољубив, љуби Господа, али, сине, буди јак, буди прави наследник мене, оца свога.

Ана: (благо прекорно) Слушај оца, јер не може нико своје чедо љубити до родитеља његових. Владавину мораш преузети за добро твоје и народа, верних поданика наших.

Растко: (благим тоном) О, мили оче! О, мати драга! Не могу вам незахвалан бити за љубезност, бригу и за знамења која ми нудите. Али, нису блага земаљска, благо које  ми душа иште.

Немања: (прекорно) Не збори тако, сине, народ наш вапи за чистотом. Јер ко ће бити бољи владар и вођ до ти, са душом нетакнутом, чистом.

Растко: (објашњава) Баш зато путеви су моји супротни од оних којима желиш да идем, оче премили, јер нешто ми каже да судба је моја господу угодан бити, а вас навек као ближње своје љубити. Не могу владарем постати.

Ана: ( брижно) Не срди оца својега, већ му покажи љубав о којој збориш. Прихвати се, сине, судбе своје – Принче!
(обраћа се Немањи) Хајдемо, тмурне мисли наше чедо муче. Нек промисли шта чинити мора.
(одлазе са сцене)

(Растко сам на сцени, замишљен, погледа упртог у даљину, мала драмска пауза пре монолога)

Растко: Волео бих да родитељи моји схвате светлост са небеса и разумеју да жеља је моја слугом постати, Господа служити и у њему пронаћи смирење душе своје и у Господу се, када његова воља буде да себи ме позове, упокојити.




Ученик 1: Исте ноћи Растко одлучује да са групом монаха напусти двор и побегне на Свету Гору. Рекавши родитељима да иде у лов, нашао је најбезболнији начин да се растане од њих.



  
5.      Савин монолог – одломак (Д. Максимовић)

Растко: 
Ноћас ће кроз сан родитеља мојих слутња тешка
замахати црним огромним крилима,
и браће моје кроз срца витешка
страх ће минути.


А ја ћу бити далеко од родног села,
на  домаку светогорских тихих манастира,
клечаћу већ крај манастирског прага бела
пун молитве и мира.

И кад бекства синовљег стигну тужни гласи
до властеле наше и кнежева,
резаће већ свети оци моје власи;
и душа под небом јутарњим као шева
биће високо [...]



6.      Комад о Светом Сави (2. део)
(двор; на сцени су Ана и Немања, тугују за сином)

Ана: (забринуто) Какве ми вести донеше јутрос слуге? Постеља чеда нашег ноћас празна оста. Авај! Којим је путем кренуо?!

Немања: (тешећи Ану, он је глас разума) Слушам те, госпо моја, и верујем да пут његов није погрешан. Путем вечног мира наше чедо оде, вину се ка небесима и  остави за собом благе речи да нас утеши (чита писмо)
„Немојте ништа тужити за мном, нити ме оплакивати као погинула,  него боље да Бога молите,  не бих ли како молитвама вашим добро свршио трку моју на коју изиђох. А ви, колико је могуће, водите бригу о својој души, нити опет предузимајте да ме тамо у вашем животу видите. Ако Бог усхте, овде у Светој Гори дочекаћу и видећу господина оца мојега, и свете и часне старости његове насладићу се, и слатке и безмерне љубави његове наситићу се.“


Ана: (очајна) Зар га више загрлити нећу? Зар да заборави мајке своје?!

Немања: Шта то збориш? Син наш пут правде изабра и ми грешни за њиме се требамо водити. Одлазим и ја путем духовним да нађем спасење и опрост да молим.



7.      Хор – Свети Сава Србе воли


Ученик 2: Иђаше бос од манастира до манастира и раздаваше злато оца свога. Ноћу натоварив манастирске мазге, разносио је топал хлеб онима који су у дубинама провалија и на литицама лежали болни, или гладовали. Разбојници га нападаше, али их умилостиви кроткост и смиреност младића. Пустише га да настави свој пут, у име Христа.

Ученик 1: Схвативши да је овоземаљско пролазно и да је потребан свом роду и као владар и као монах, Стефан Немања одлучује да се замонаши и раме уз раме, са сином допринесе развоју српске православне цркве, оставивши за собом низ задужбина и обновивши светогорски манастир Хиландар.

Ученик 2: Њихова заоставштина представља колевку нових идеала и нових нада из којих су никла највећа дела српске културне баштине.

Ученик 1: Погледајмо завршни део комада.


8.      Комад о Светом Сави (3. део)
(сусрет Светог Саве и сада већ замонашеног Немање – монаха Симеона)

Сава: (задовољан очевом одлуком каже му) Оче премили! (за себе) Хвала ти, Господе, што пут који се за мном роди спозна и отац мој. (Немањи) Благословен нека је дан када те сретох на овом светом месту.

Симеон: Чедо моје слатко, милина је пронаћи Господа и са тобом љубав према њему неговати. Ја грешни Немања, монах Симеон, горко се кајем што нисам пре имао слуха, да реч господа кроз тебе спознам.
Сава: Али сада си ту отвореног срца, нека је слављен Господ, нека је благословен овај час, оче премили.
Симеон: Драго ми је што спознах снагу  вере и љубави твоје према Господу те ме оне доведоше овамо, јер схватио сам да човек и ако сав свет стече а душу изгуби, каква је корист.
Сава: Радују ме речи твоје, оче, оне су Господу веома угодне. Пођимо сада помолимо се за наш род. (крај)


9.      Хор – Косовски божури

Ученик 2: Послушајмо сада Обраћање Светом Сави Слободана Ракитића




10.  Обраћање Светом Сави (Слободан Ракитић)

Устани из хлеба, Свети Саво,
Из зрна соли;
Из овчјег руна, из вучје земље,
Из зделе млека,
Из пшенице и ражи.

Трпеза за којом смо,
Твоја је трпеза;
Хлеб који ломимо
Од твог је жита;
Вино које пијемо
Твоје је вино.

Устани из воде преображене,
Из плода и ветра
Устани из вина, из горе,
Из слова и из кошнице.
Изгнани хлебови
Преко поља прелећу
Светли зрно пшенице
Ил' дете у колевци.
Дечје нас очи воде
У другу земљу.

Устани, Свети Саво,
И благослови хлеб
Који делимо!



Ученик 1: Даме и господо, уважени гости, хвала вам што сте својим присуством увеличали ову свечаност.











уторак, 30. септембар 2014.

Ажуриран ИНФОРМАТОР О РАДУ ШКОЛЕ

У циљу транспарентности рада школе, ажуриран је ИНФОРМАТОР О РАДУ ШКОЛЕ.

Ученици, родитељи, запослени и надлежне службе могу да изврше увид у ажуриране извештаје, планове и програме.

Школска година је почела на време.

Седница Наставничког већа одржана је у Августу, као и у септембру. Такође, састали су се и активи.

Извршено је планирање активности за Дечју недељу. Следе извештаји о обављеним активностима после реализације.


понедељак, 26. мај 2014.

УЛОГА УЧИТЕЉА У ВАНРЕДНОЈ СИТУАЦИЈИ - ЈЕДНО ИСКУСТВО

Нове улоге наставника у кризним ситуацијама

У овом поглављу биће пренета искуства једног од учитеља у кризној ситуацији изазваној поплавама у мају 2014. године. У раду ће бити изнета искуства, као и уочени недостаци и пропусти уз предлог превазилажења уочених недостатака.

У суботу, 17. маја 2014. године, учитељу у Доњој Трешњици, Предрагу Спасојевићу, обратили су се роситељу једне ученице и саопштили да их је задесило велико невреме, да је пут однесен и да је у центру села дошло до великог разарања. Такође, родитељи су саопштили да им понестаје хране и хигијенских средстава, да немају струју, а да је у засеоку Петровићи једна беба која је са мајком у гостима остала затечена у тој ситуацији.
Од тог момента почело је ангажовање чији резултати су успешни, што потврђују и медији (Глассрбије, Тањуг, Блиц, ТВ Прва).

Шта све учитељ може да уради у кризним ситуацијама?

Учитељ у кризној ситуацији мора да искористи своје способности за организацију, друштвени углед и све расположиве ресурсе. Општи утисак који је стечен у овој ситуацији је тај да локалне заједнице нису у довољној мери искористиле своје ресурсе. Када се кризна ситуација догоди на једном мањем простору, једној општини, сви расположиви ресусрси могу да се упуте и сконцентришу у датој регији и да се делује. Међутим, када се природна катастрофа догоди на огромном подручју, у овом случају у више држава, ресурси се распоређују по приоритетима и ни у ком случају их нема довољно, почев од стручног и обученог људства, то технолошких средстава, машина и слично.
Следи приказ расположивих ресурса и поступака које учитељ може искористити у своој средини у којој живи или ради. Најпре ће бити приказани ресурси и поступци који су искоришћени, а након тога дати предлози за ресурсе и поступке који нису искоришћени а школа је могла да их обезбеди.
Друштвене мреже. Фејсбук и Твитер су одличан ресурс који даје могућност да се на веома једноставан начин ступи у контакт са много људи и организација. Посредством Фејсбука на мој позив:
- јавили су се људи који знају пешачке стазе за достављање помоћи одсеченим деловима;
- укључили су се волонтери у активности, договорено је какава је помоћ потребна;
­ направљени су контакти са другим школама које нису погођене непогодом а које су прикупиле помоћ;
- координирано је достављањем и транспортом помоћи;
­- достављени су бројеви телефона за које је била потребна допуна, и сви су добили уплате, тако да је одржан континуитет у комуникацији.
­ обезбеђена је транспарентност у раду;
Посредством Твитера направљени су контакти са веома предузмљивим људима у земљи и иностранству који су невероватном брзином решавали проблеме и обезбеђивали све што је било потребно од срестава, хране, хигијенских средстава и слично.
Мобилна телефонија. Мобилни телефони били су једина веза одсечених подручја са светом. Међутим проблеми који су се јавили је вишедневни прекид напајања електричном мрежом, пад мреже мобилних оператера, немогућност уплаћивања кредита за припејд кориснике.
Наведене прблеме могуће је решити на следећи начин:
­- набавити аутопуњаче у сваком засеоку како би људи у аутомобилима могли да допуне батерије на уређајима (мобилним телефонима, лаптоповима, таблетима);
- у свакој школи и месној заједници обезбедити агрегате из истих разлога;
­ суседне државе да омогуће бесплатан роминг у кризним ситуацијама;
- учитељ треба да има бројеве мобилних телефона родитеља како би онима у одсеченим пределима уплатио кредит.
Контакт са бившим ученицима и њиховим родитељима. Велики број мојих бивших ученика се одазвао свим мојим позивима и акцијама. Они:
- живе у поплављеним подручјима;
- познају терен;
- познају пешачке стазе;
- упознати су са саставом одсечених породица;
- упознати су са социјалним статусом домаћинстава;
- имају контакт телефоне појединих породица;
- познају где се налазе старачка домаћинства;
- знају где се налазе болесни људе и од којих тежих болести болују.
Информације и познавање средине у којој живе било ми је од непроцењивог значаја и велике користи.

Ресурси локалне средине који нису у довољној мери искоришћени
Нажалост, искуство у описаној ситуацији указало је на низ пропуста и неискоришћених ресурса које локалне самоуправе, самим тим и школе, нису искористиле. Било би корисно да наставници и ученици узму учешче у свему о чему ће бити говора у наредним поглављима.
Радна обавеза. Локалне самоуправе нису извршиле општу мобилизацију и ангажовале све радно способно становништво, јер то није законски регулисано. Тако се десило да један број грађана ради на отклањању последица поплаве, доводе се волонтери из других локалних средина, док огоман број радно способног становништва седи, разгледа унесрећене делове попут туриста и слично.
Радио аматеризам. Свака школа би требало да има радио-аматерску секцију и да одржава контакте са школама у нашој земљи и суседним животима. Уз наведен агрегате и батерије обезбидио би се контакт са деловима земље који нису одсечени, и тако би се успоставио ланац комуникације.
Голубари. Ма како чудно изгледало, голубари који узгајају голубове писмоноше на подручју пштине могу бити од користи. Мобилна екпа која излази на терен може на овај начин да пошаље списак најнужнијег и да извести о разарањима, жртвама и слично.
Извиђачи. Ученици извиђачи познају добро терене, кретање и сналажење у природи, знају поступке у одређеним ситуацијама, оспособљени су за рад у групи. Са мном је на терену 10 дана радио ученик шестог разреда основне школе и носио је узбрдо, по терену и ноћу терет и до 30 килограма.
Теренска возила. Моја сарадња са удружењем Џиписта из Лознице омогућила ми је достављање помоћи у Доњој Трешњици, Радаљу и Подгају. То су возила која су намењена за вожњу по терену и ван пута, а возачи оспособљени за тимски рад у таквим ситуацијама.
Бајкери. Мотоциклисти, посебно мото-кросисти, могу се лакше довести до одређених терена од лакше од возила на четири точка.
Планинари. Сарадња са планинарима омугућује да се у одсечене крајеве однесе помоћ јер су физички спремни и имају опрему за кретање по тешким и непроходним теренима.
Ловци. Чланови ловачких удружења добро познају терене и шумске стазе и путеве. Такође, знају где се налазе извори пијаће воде и слично.
Фотографска секција. Ученици чланови фотографске секције су оспособљени да дигиталним апаратима добро кадрирају и забележе и документују све што је потребно.
Видео секција. Ученици чланови видео секције су оспособљени да дигиталним камерама сниме све што је потребно и да на тај начин сачувају и документују све што је потребно.

Еколошка секција. Ученици чланови еколошке секције треба да су оспособљени да препознају еколошке проблеме који прате елементарне непогоде. Лично сам снимио угинуле и дезоријентисане птице о којима се не говори.

петак, 25. април 2014.

УСКРШЊА ЈЕЛКА

Желимо да се похвалимо да је јелка, коју смо китили за Ускрс, засађена у нашем школском дворишту у Доњој Трешњици.



Жеља нам је била да јелку искористимо за празник, али да је не уништимо, што сада свима са поносом показујемо.

Имамо намеру да у току наредне школске године на овакав, или сличан начин, у наше школско двориште засадимо више садница и на тај начин оплеменимо простор у коме радимо и учимо.


среда, 16. април 2014.

УСКРС 2014. ГОДИНЕ


И ове године, као и претходних, учитељи су са ученицима млађих разреда основне школе организовали активности поводом Ускрса.

У Доњој Трешњици активности су реализоване три дана. 

У понедељак, 14. 4. 2014. ученици су разним техникама фарбали јаја.

У Уторак. 15. 4. 2014. наставница енглеског језика, Маријана Николић, водила је израду ускршњих украса.

Последњег дана, 16. 4. 2014. у велику корпу је постављена природна јелка коју нам је обезбедио отац јдне ученице, Ненад Вучетић.

Ученици су корпу у којој је јелка украсили, јелку окитили украсима и порукама, а испред ње направили гнездо у које су сместили украшена јаја.

Следи фото запис:

























четвртак, 27. март 2014.

ПРОТИВПОЖАРНА ЗАШТИТА


У четвртак, 27. марта 2014. године, након три године, реализована је поновна обука радника школе у противпожарној заштити.

Сви радници наше школе присуствовали су предавању, полагали су тест, а потом и практично вежбали гашење ватре.

Активности су у потпуности и веома успешно реализоване. Расположење је било на високом нивоу, што се одразило на велику мотивисаност запослених.